Nabízíme


Formulace cíle do „FORMY“ má šanci na úspěch.


Analýza SMART je hodně užívaná u pracovních cílů, někomu může vyhovovat, někomu v ní něco chybí. Na treninku NLP (neuro-lingvistického programování), který jsem absolvovala, jsem si velmi oblíbila i metodu „formování“ cíle, záměru, předsevzetí, přání, snu či jakkoli tomu chcete říkat. FORMA jsou vždy první písmenka určitého aspektu, jak lze na cíl pohlížet.


F – formulace cíle

Formulace může být buď pozitivní, nebo negativní. Příkladem může být cíl „nebudu jíst sladkosti“ vs. „budu chodit 3x týdně cvičit“. První zmíněná je negativní, druhá pozitivní formulace.

Která je lepší, co myslíte?

Samozřejmě ta pozitivní.  Jednak proto, že si neklademe žádné zákazy, ale také proto, že formujeme směr našeho přemýšlení k žádoucímu cíli.

Zkuste si malé cvičení.

Když vás požádám „NEpředstavujte si zelenou berušku s modrými tečkami“, co se vám vybaví před očima?

Lidská mysl neumí rozlišovat mezi tím, co máte nebo NEmáte dělat. Pokud si dám předsevzetí, že nebudu jíst sladkosti, budu stále myslet na sladkosti a dodržení cíle mne bude stát mnoho energie. Pokud si to přeformuluji tak, že za odměnu nebo ve stresových situacích si dám na chuť jablko, budu myslet na ovoce a ne na sladkosti.

O – Ovlivnitelnost 

Jinými slovy, míra, jakou mohu dosažení svého cíle ovlivnit já sám. Pokud totiž moje předsevzetí záleží na někom jiném, vystavuji se riziku neúspěchu. Asi neexistuje cíl, který je 100% ovlivnitelný jen mnou, optimální je, aby však byl alespoň více než z 50%.

R – Reprezentace cíle

Dokážu si představit, jak by to vypadalo, kdybych cíle již dosáhla? Techniky NLP ještě do takových představ přidávají co nejvíce smyslových prožitků, které nám posílí motivaci. Jaké by to bylo, kdybych už dokázala toho, co jsem si předsevzala – zhubla x kg, přestala kouřit, pravidelně konzumovala zeleninu atd. Zkuste se co nejvíce vžít do té situace – co tam vidíte, co tam slyšíte, co tam cítíte, jsou tam nějaké chutě vůně, další vjemy?

Tento bod často velmi pomůže v nasměrování samotného cíle. Pokud neumím být konkrétní v tom, jak má vypadat výsledek mého snažení, nevím, kterou cestou se mám vlastně vydat. Naopak, pokud to vím zcela přesně, dokážu si to představit, je velká šance, že toho i dosáhnu.

M – Motivace

Důležité je, aby motivace vycházela z mého vlastního přesvědčení, abych věděla PROČ chci něco dokázat. Např. abych nehubla kvůli někomu, ale kvůli sobě.

A – Adekvátní velikost

Adekvátní velikost znamená, že cíl není ani příliš velký ani příliš malý. Do velkého se mi nebude chtít pustit, protože budu mít strach z neúspěchu. U příliš malého budu odkládat jeho splnění, protože mi ani nebude stát zato se mu věnovat.

Nad vším výše popsaným ještě stojí tzv. ekologický rámec. To znamená, jestli se při takto nastaveném cíli cítím dobře.


Jako příklad dejme plán, že budu chodit 3x týdně cvičit. Podívejme se, jak je na tom FORMA. Formulaci mám pozitivní, dokážu cíl ovlivnit nad 50%, dokážu si představit, jak bude vypadat výsledek, jsem motivovaná, vím, proč to dělám, cíl je adekvátně velký…. Jenže…. Zjistím, že mi čas věnovaný cvičení bere jediný čas, který mám pro popovídání si s dětmi, s partnerem. V takovém kontextu bych jistě nebyla dlouhodobě spokojená a moje předsevzetí odsouzeno k zániku. V takovém případě je třeba cíl poněkud přehodnotit a např. chodit cvičit pouze 1x týdně a další pohybové aktivity absolvovat např. chůzí do restaurace na oběd, jízdou na kole do práce či něčím podobným, co nebude tolik časově náročné.


Přeji vám, ať se daří plnit předsevzetí a cítíte se u toho dobře!

Tereza Hodycová

Čerpala jsem z úžasného treninku NLP vedeného Kristynou Klimszovou - http://www.nlptraining.cz/
 


Metoda formování cíle "FORMA"

F - formulace cíle

O - ovlivnitelnost

R - reprezentace cíle

M - motivace

A - adekvátní velikost



Potřebujete filtr pro články, videa a e-booky?



Řekli o nás